De energiemarkt is een complexe markt met vele aanbieders met in totaal meer dan honderd verschillende producten en prijzen. Op deze website proberen wij het voor u zo duidelijk mogelijk te maken met een objectieve energie prijsvergelijking en relevantie informatie.

Hieronder staan de meest gestelde vragen en antwoorden. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u altijd even per e-mail contact met ons opnemen. Wij helpen u graag verder.

  1. Wat doet deze website?
  2. Waarom zijn jullie 100% onafhankelijk?
  3. Waarom overstappen?
  4. Is het overstappen naar een andere energieleverancier gratis?
  5. Hoe verdient Energietarieven-Vergelijken.nl geld?
  6. Hoe moet ik overstappen?
  7. Naar welke leveranciers kan ik overstappen?
  8. Hoe wordt mijn overstap naar een andere leverancier afgehandeld?
  9. Wanneer kan ik overstappen naar een andere leverancier?
  10. Hoe lang duurt het totdat ik daadwerkelijk ben overgestapt naar mijn nieuwe leverancier?
  11. Wanneer ik wil overstappen, moet ik dan mijn oude energieleverancier hierover informeren?
  12. Hoe vaak kan ik van energieleverancier wisselen?
  13. Waaruit bestaat mijn energierekening?
  14. Kan ik mijn elektriciteit en gas van twee verschillende leveranciers afnemen?
  15. Zullen de prijzen op de deze website overeen komen met de prijzen op mijn energierekening?
  16. Wat is het verschil tussen een enkele en dubbele meter?
  17. Wat kan ik doen als ik schade heb geleden door mijn energieleverancier?
  18. Moet ik een boete betalen als ik mijn contract vroegtijdig beeindig?
  19. Wanneer ik over stap van mijn oude naar een nieuwe leverancier, wordt mijn energielevering dan tussentijds afgesloten?
  20. Moet ik de meterstand opnemen als ik naar een nieuwe leverancier over stap?
  21. Ik ga verhuizen. Moet ik mijn energieleverancier inlichten?
  22. Wanneer ik ben overgestapt, krijg ik dan altijd een voorschotnota van mijn nieuwe leverancier?
  23. Ik heb geen voorschotnota ontvangen van mijn leverancier. Wat nu?
  24. Wanneer ik over stap, zal dan mijn nieuwe leverancier mijn meterstand opnemen?
  25. De meterstanden op mijn afrekening zijn incorrect, wat moet ik doen?
  26. Wat als mijn huidige energieleverancier failliet gaat, krijg ik dan nog wel energie?
  27. Ik heb een klacht of een geschil met mijn energieleverancier. Is er een instantie waar ik naar toe kan gaan voor hulp?
  1. Wat doet deze website?

    Energietarieven-vergelijken.nl is een onafhankelijke vergelijk en overstapservice website. Wij maken het voor u mogelijk om energieleveranciers te vergelijken op verschillende criteria en vervolgens direct over te stappen. Hiermee kunt u honderden euro’s per jaar besparen.

    top

  2. Waarom zijn jullie 100% onafhankelijk?

    De vergelijking op energietarieven-vergelijken is 100% onafhankelijk. Energietarieven-vergelijken.nl, noch EasySwitch is verbonden aan een leverancier of ander belanghebbend bedrijf. Wij tonen alle leveranciers in onze vergelijking, ook leverancier waarmee wij geen samenwerking hebben.

    top

  3. Waarom overstappen?

    De meeste mensen stappen over naar een andere leverancier omdat zij hier flink wat geld mee kunnen besparen. Er bestaan namelijk grote verschillen in energietarieven van de verschillende leveranciers. Het verschil tussen de goedkoopste aanbieder en de traditionele aanbieder ligt gemiddeld op 600 euro per jaar. Bovendien kunt ook gewoon ontevreden zijn over de service van uw huidige leverancier of overstappen omdat u gaat verhuizen. Overstappen is de laatste jaren ongekend populair geworden. Steeds meer mensen zien in dat zij snel en eenvoudig honderden euro’s op hun energiekosten kunnen besparen.

    top

  4. Is het overstappen naar een andere energieleverancier gratis?

    Ja, het energietarieven vergelijken via Energietarieven-vergelijken.nl en overstappen naar een andere leverancier is gratis. De kosten die worden gemaakt voor het switchen worden niet bij u in rekening gebracht, maar bij de leveranciers. 

    top

  5. Hoe verdient Energietarieven-Vergelijken.nl geld?

    Energietarieven-Vergelijken.nl biedt al haar diensten gratis aan de consument aan. Wanneer u een nieuw contract aanvraagt bij een nieuwe leverancier, krijgen wij een minimale vergoeding van de nieuwe leverancier.  

    top

  6. Hoe moet ik overstappen?

    Overstappen neemt u minder dan 5 minuten in beslag.

    1. Vul uw postcode en uw persoonlijk jaarverbruik in
    2. Kies uit de verschillende leveranciers en producten het contract dat het beste bij u past.
      Gebruik eventueel de filter-opties om te vergelijken
    3. Vul aanvullende informatie in om het door u gekozen nieuwe energie contract direct aan te vragen
    4. Ontvang een bevestiging van uw aanvraag en u bent klaar! Energietarieven-vergelijken.nl en haar partner
      EasySwitch handelen vervolgens alles af met uw oude en nieuwe leverancier.

    top

  7. Naar welke leveranciers kan ik overstappen?

    Deze keuze is geheel aan u. Met de vergelijkcalculator van EasySwitch kunt u een gegronde keuze voor de leverancier die het beste bij u past kiezen. U kunt dus overstappen naar elke leverancier in Nederland. EasySwitch is 100% betrouwbaar en heeft hier alle energieleveranciers voor u op een rijtje gezet. 

    top

  8. Hoe wordt mijn overstap naar een andere leverancier afgehandeld?

    Wij sturen uw aanvraag om over te stappen door naar uw nieuwe leverancier 

    • Met de aanvraag wordt u klant bij uw nieuwe leverancier.
    • De nieuwe aanvraag maakt het mogelijk een switchverzoek in te dienen bij de regionale netbeheerder.
    • Uw nieuwe leverancier regelt vervolgens de overstap met de regionale netbeheerder en je oude leverancier.

    top

  9. Wanneer kan ik overstappen naar een andere leverancier?

    Wanneer u een energiecontract voor onbepaalde tijd heeft met uw huidige leverancier, dan kunt u per direct overstappen naar een andere energieleverancier. Bij een vast contract kunt u overstappen naar een nieuwe leverancier wanneer uw huidige contract afloopt. Het is wel van belang dat u zich houdt aan de opzegtermijn van het contract met uw huidige energieleverancier. 

    top

  10. Hoe lang duurt het totdat ik daadwerkelijk ben overgestapt naar mijn nieuwe leverancier?

    Vanaf het moment dat u bij ons hebt aangegeven dat u wilt overstappen naar een nieuwe leverancier, duurt het gemiddeld 3 weken voordat u daadwerkelijk bent overgestapt en van leverancier bent gewisseld. 

    top

  11. Wanneer ik wil overstappen, moet ik dan mijn oude energieleverancier hierover informeren?

    Nee, de nieuwe energieleverancier zal uw oude energieleverancier inlichten dat u bent overgestapt en van energieleverancier bent gewisseld.

    top

  12. Hoe vaak kan ik van energieleverancier wisselen?

    In principe kunt u zo vaak van energieleverancier wisselen als u maar wilt. Dit kan direct na afloop van uw contract dat u op dat moment heeft met de desbetreffende leverancier. U kunt er ook voor kiezen om vroegtijdig over te stappen en een vastgestelde vergoeding (boete) betalen voor het vroegtijdig verbreken van het contract. 

    top

  13. Waaruit bestaat mijn energierekening?

    Op uw energierekening staat het bedrag wat u verschuldigd bent aan uw leverancier voor het gas en de elektriciteit die u verbruikt. Uw gasrekening bestaat uit leveringskosten, transportkosten en meterhuur, heffingen en belastingen. Alleen de leveringskosten zijn niet vastgesteld door de overheid. De leveringskosten zijn dan ook de kosten die sterk kunnen verschillen per leverancier en waarop u dus kunt besparen door de goede leverancier te kiezen. Ook uw elektriciteitsrekening bestaat uit leveringskosten, transportkosten en meterhuur, heffingen en belastingen. Hier geldt ook dat alleen de leveringskosten niet door de overheid zijn vastgesteld. U kunt dan ook besparen op de leveringskosten die flink kunnen verschillen per leverancier. 

    top

  14. Kan ik mijn elektriciteit en gas van twee verschillende leveranciers afnemen?

    Ja dat kan. U kunt met behulp van onze vergelijkfilter aangeven dat u alleen gas, alleen elektriciteit of gas en elektriciteit samen wil vergelijken. U kunt dus gas en elektriciteit van verschillende leveranciers af nemen. 

    top

  15. Zullen de prijzen op de deze website overeen komen met de prijzen op mijn energierekening?

    Ja, alle prijzen op deze website komen overeen met de prijzen op uw energierekening. U kunt precies zien op welke kosten en onderdelen u kunt besparen. 

    top

  16. Wat is het verschil tussen een enkele en dubbele meter?

    Bij een enkele meter betaalt u elektriciteit tegen een normaal tarief. Wanneer u een dubbele meter heeft, wordt uw elektriciteitsgebruik gemeten met een piek- en een daltarief. Het daltarief (’s avonds en ’s nachts) is lager en u betaalt dus minder voor uw elektriciteit dan overdag, wanneer het piektarief geldt. Wanneer u ’s nachts veel meer energie verbruikt dan overdag, kunt u met een dubbele meter flink besparen op uw energiekosten. Wanneer u meer vragen heeft over dal en piektarieven van een leverancier, adviseren wij u met de desbetreffende leverancier contact op te nemen. 

    top

  17. Wat kan ik doen als ik schade heb geleden door mijn energieleverancier?

    Als u vindt dat u schade heeft welke is veroorzaakt door uw energieleverancier dan raden wij u aan contact op te nemen met de klantenservice van de desbetreffende leverancier. Mocht dit geen resultaat op leveren, dan kunt u een civielrechtelijke procedure starten of uw geval melden aan de geschillencommissie Energie en Water ( www.sgc.nl ). 

    top

  18. Moet ik een boete betalen als ik mijn contract vroegtijdig beëindig?

    Dit kan bij elke energieleverancier anders zijn. Echter, er bestaan maximale opzegvergoedingen (boetebedragen)
    die de leverancier u in rekening kan brengen wanneer u het contract vroegtijdig verbreekt.
    Deze opzegvergoedingen dient de leverancier in de overeenkomst op te nemen.
    De maximumbedragen zijn per product (gas of elektriciteit): 

    • € 25 per product wanneer het contract stilzwijgend is verlengd,
    • € 50 per product voor een contract met een resterende looptijd van minder dan 1,5 jaar,
    • € 75 per product voor een contract met een resterende looptijd van tussen de 1,5 en 2 jaar,
    • € 100 per product voor een contract met een resterende looptijd van tussen de 2 en 2,5 jaar,
    • € 125 per product met resterende looptijd van meer dan 2,5 jaar.

    top

  19. Wanneer ik overstap van mijn oude naar een nieuwe leverancier, wordt mijn energielevering dan tussentijds afgesloten?

    Nee, wanneer u overstapt gaat de energielevering gewoon door. Er hoeft ook niets te gebeuren met uw aansluitingen, leidingen of energiemeter. De wisseling van energieleverancier is alleen een administratieve kwestie. 

    top

  20. Moet ik de meterstand opnemen als ik naar een nieuwe leverancier overstap?

    Uw oude energieleverancier zal uw meterstand door geven aan uw nieuwe energieleverancier. Echter, voor alle zekerheid, raden wij u aan om zelf ook de meterstand op te nemen en goed te bewaren. 

    top

  21. Ik ga verhuizen. Moet ik mijn energieleverancier inlichten?

    Wanneer u gaat verhuizen, dient u uw energieleverancier van te voren in te lichten over de precieze verhuisdatum. In veel gevallen, kunt u uw leverancier gewoon mee verhuizen naar uw nieuwe adres. U dient wel met de nieuwe en oude bewoner van uw oude en nieuwe woning de meterstand op te nemen. De meterstand dient na de verhuizing te worden doorgegeven aan uw energieleverancier. 

    top

  22. Wanneer ik ben overgestapt, krijg ik dan altijd een voorschotnota van mijn nieuwe leverancier?

    Wanneer de overstap bevestigd is, krijgt de nieuwe leverancier informatie over uw verbruik van de netbeheerder. Hiermee kan de nieuwe energieleverancier een nieuw voorschot bepalen en u dus een voorschotnota geven. 

    top

  23. Ik heb geen voorschotnota ontvangen van mijn leverancier. Wat nu?

    U kunt uw leverancier er op attenderen dat zij u voorschotnota’s dient te sturen. Uw energiebedrijf dient u volgens de leveringsvoorwaarden in de gelegenheid te stellen om maandelijkse voorschotten op een jaarafrekening te betalen. Als u teveel ineens moeten betalen dan kunt u een vragen voor een betalingsregeling. 

    top

  24. Wanneer ik overstap, zal dan mijn nieuwe leverancier mijn meterstand opnemen?

    Nee, een meetbedrijf zal uw meterstand opnemen, niet de desbetreffende energieleverancier. 

    top

  25. De meterstanden op mijn afrekening zijn incorrect, wat moet ik doen?

    Wanneer u de meterstanden niet zelf schriftelijk, telefonisch of per internet heeft doorgegeven,
    dan zal uw verbruik worden geschat. Het kan zijn dat uw meterstanden op uw afrekening niet kloppen omdat: 

    • uw gezinssamenstelling is gewijzigd
    • uw verbruiksperiode op de jaarrekening kan eventueel langer zijn dan de voorgaande jaren het geval was
    • u heeft nieuwe apparaten in huis die meer of minder energie verbruiken

    U kunt ook uw energiebedrijf vragen om nader onderzoek te doen. Het energiebedrijf kan dan uw meter nakijken op kosten
    van ongelijk. Let er wel op dat als u ongelijk heeft, u vervolgens het onderzoek moet betalen. 

    top

  26. Wat als mijn huidige energieleverancier failliet gaat, krijg ik dan nog wel energie?

    Ja, wanneer een energieleverancier failliet gaat, zal u automatisch tijdelijk voorzien worden van energie door een nood energieleverancier. Vervolgens kunt u zelf kiezen of u een nieuwe leverancier wilt, of dat u een contract wilt afsluiten met de desbetreffende (tijdelijke) noodleverancier. 

    top

  27. Ik heb een geschil met mijn energieleverancier. Is er een instantie waar ik naar toe kan gaan voor hulp?

    Energieleveranciers zijn verplicht om een goede regeling te hebben om klachten af te handelen. Klachten van particuliere en zakelijke afnemers kunnen worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Energie en Water van de Geschillencommissies in Den Haag (www.degeschillencommissie.nl), welke bindende uitspraken doet. Wanneer u een klacht heeft, dient u een klein bedrag te betalen om tot de procedure te worden toegelaten. U krijgt dit bedrag terug wanneer u in het gelijk wordt gesteld. Een groot aantal energieleveranciers heeft zich aangesloten bij een bestaande geschillencommissie waar de klachten worden afgehandeld. Wanneer u een algemene klacht heeft, kunt u een email sturen naar
    info@energietarieven-vergelijken.nl

    met als onderwerp "Klacht" of u kunt telefonisch contact met ons op nemen tijdens kantooruren (9.30 – 17:00 uur).

    top

Vergelijk nu en bespaar!

Overstappen naar een nieuwe leverancier kan niet simpeler en kan tot €450,- per jaar besparen! Wacht dus niet langer en vul hieronder snel de vergelijker in.